
                                                        
 

 

Arab Reform 
 

 

*This article is published in partnership with Noref (Norwegian Peacebuilding Center) 

 

** Senior Researcher at the Arab Reform Initiative 

 

 
 
 

Brief 
 

 

 

 

Tunisia’s Revolt: the Impact on Arab Media* 

 

 
Salam Kawakibi** 

 

Summary: 

 

The Tunisian uprising has reverberated across the Arab world. The use of new communication 

technologies – social networks, blogs, text messaging, videos uploaded by cell phone – continue to 

play an important role in events there, with their influence felt in the work of broadcasters like 

Al-Jazeera; they have also became part of the repertoire of protesters in Egypt, Yemen, Algeria, 

and elsewhere. The new tools have created opportunities to overcome censorship, spread 

information and expand spaces of activism. At the same time, Arab systems and leaders fearful of 

a “domino effect” are seeking ways to curb these effects, avert their potential dangers, and 

absorb the anger within their societies: from controls and clampdowns on media (as in Syria) to 

government reshuffles and economic measures (as in Egypt and Jordan). Thus, if the new 

technologies highlight a deep change in the Arab media scene, they have also become part of the 

larger political contest for democracy and freedom in the region. 

 

Tunisia’s revolt: the impact on Arab media 

  

The popular protest that erupted in Tunisia 

following the self-immolation of a 26-year-old 

university graduate on 17 December 2010 led 

only a month later to the collapse of the regime 

of President Zine el- Abidine Ben Ali. Both 

during this period of intense mobilisation and in 
the weeks after the president’s flight abroad on 

14 January 2011, a key role was played by new 

communications technologies – the internet, 

blogs, videos uploaded by cell phone, and 

social networks. 

 

The end of Ben Ali’s regime opened the way 

for the development of this sector, in all 

directions. Several groups that reflect Tunisia’s 

different social and political trends have 
established a new-media presence, and all the 

political formations have set up accounts on 

47 
 

February 

2011 

 

 



2 

 

social-network sites. Tunisia’s Islamists also 

managed to join the web protests which helped 

lead to the regime’s overthrow. But no single 

force, existing or new, is so far predominant 

online. 

 

The social networks are now often ahead of 

traditional media, such as Tunisia’s newly freed 

TV channels and the pan-Arab broadcasters – 

in that they offer virtually live transmission of 

events and developments. backed up by videos 

and documents. These networks also give an 

opportunity to everyday Tunisian people 

(anonymously) to deliver more or less prepared 

statements on issues that concern them, which 

are thus available directly to their fellow-

citizens. 

 

It is important to note in this respect that some 

of Tunisia’s private channels – such as 

Hannibal (owned by a person close to Ben Ali’s 

family) and Nesma (owned by Tarak Ben 

Ammar, a friend of the country’s governing 

elite – have performed a complete U-turn, and 

now seek to outdo their rivals in proclaiming 

their commitment to democracy, but without 

any kind of self-questioning or self-criticism 

about their previous stance. The owner of 

Nesma even appears on French television and 

talks as if he had been a great democrat all his 

life, without bothering to hide his frequent and 

personal contacts with Ben Ali himself. 

 

“I’m Syrian, I’m Tunisian” 

 

All Tunisia’s Arab neighbours were closely 

concerned by Tunisia’s political transformation, 

but the surprise they shared at the rapid turn of 

events meant that decision-makers and censors 

did not have enough time to react with a clear 

line. 

 

In Syria, there was an initial period of silence 

and hesitancy, when the audiovisual media 

avoided any mention of what was happening in 

Tunisia (as during the fall of Baghdad in 2003, 

when Syrian TV was broadcasting scientific 

programmes); then editorials in the official 

press began to allude to the dark experience of 

Iraq, in order to hint that developments in 

Tunisia could lead to similar instability. Yet 

after Ben Ali’s flight to Jeddah, the official 

newspaper of Syria’s ruling Ba’ath Party made 

its own striking U-turn by describing the events 

in Tunisia as “a transition from an authoritarian 

state to a nation-state, where the people hold 

the power with national unity, democracy, 

development and social justice (...)”. This 

ostensible ideological reversal cannot hide its 

real objective: to support the steps undertaken 

by Syria’s own government in order to absorb 

the fallout of the Tunisian revolt and avoid 

potential domestic repercussions. 

 

The private websites operating in Syria are 

closely controlled, though some managed 

(albeit with a considerable time-lag) to provide 

their readers with some highly restricted 

information. Moreover,well-informed sources 

say that the authorities there have issued a strict 

warning that at no point must the media draw 

any comparisons between Tunisia and Syria. 

 

But this has not prevented blogs by Syrians 

representing all political trends from 

congratulating Tunisians, welcoming their 

achievement, and recalling the similarities 

between the two peoples and their two political 

systems. Some social networks have hosted 

new groups to support Tunisians; one account, 

entitled “I’m Syrian, I’m Tunisian”, has been 

devoted to posting all material from Tunisian 

sources, with space for comments from 

thousands of Syrian internet users. 

 

Calls for opening in Algeria 

 

The new-media’s role in other Arab countries 

has varied. In Algeria, which many consider the 

most likely candidate to replicate the Tunisian 

experience, official media coverage reflected 

the state’s anxiety by being minimalist in the 



3 

 

extreme. The private press and websites are by 

contrast full of enthusiasm for events across the 

country’s eastern border, of direct references to 

Algeria’s situation, and of claims that a similar 

outcome there cannot be ruled out. Hence the 

many calls to the government to learn from the 

Tunisian revolution and open up the domains of 

freedom before it is too late. 

 

Yemen’s students protest 

 

In Yemen, many young people managed to 

follow the Tunisian events on the social 

network Facebook. They responded by staging 

rallies on the campus of Sana’a University and 

in several places around the capital, chanting 

slogans that referenced Tunisia. Their primary 

concern was to protest against the tyranny of 

Yemen’s long-standing president, Ali Abdullah 

Saleh, and his clan, as well as the economic 

situation. In turn these demonstrations were 

broadcast on the web using mobile-phone 

cameras. 

 

Egypt’s Facebook revolution 

 

In Egypt, the authorities’ fear of contagion (or 

the domino effect) meant that references to 

Tunisia in the official media focussed on the 

principle of non-interference in the internal 

affairs of “brother” states and (as in Syria) 

underlining the risks of potential chaos that 

could push the army to take over. But Egypt, 

unlike Syria, has a private press and audiovisual 

media which was able to fill the void by 

providing direct coverage of the Tunisian revolt 

and inviting Egyptian opposition intellectuals to 

analyse it. 

 

Moreover, blogs and social networks were very 

active and critical, with many young Egyptians 

using them to make constant comparisons 

between the two countries and disseminate calls 

for Hosni Mubarak to follow the example of 

Ben Ali. The announcements that 

demonstrations would be held during Egypt’s 

Police Day on 25 January were covered widely 

on the web; on the morning of the previous day, 

one Facebook group contained the names of 

more than 83,000 persons who said they would 

be attending the protests. Many thousands of 

Egyptians gathered in Cairo and other big cities 

on the day, and the demonstrations were 

broadcast almost live to social networks via 

cellphones, leading the authorities to order 

phone operators to limit access to 3G services 

and even shut down internet access for several 

days. 

 

Al-Jazeera in the lead 

 

But the influence of social networks couldn’t be 

contained, as for the first time in the field of 

media monitoring and coverage they became 

the main source for all press agencies and TV 

channels. Al-Jazeera was in the lead in using 

demonstrators’ videos and audiotapes, while the 

station also tried hard to check their 

authenticity and reliability. The effect in 

Tunisia itself was marked: after years when the 

majority of Tunisian intellectuals shunned the 

station because they considered it close to 

conservative movements, Al-Jazeera has 

become the Tunisian channel par excellence. 

 

Al-Jazeera’s coverage of the month-long 

Tunisian crisis proved extremely professional, 

and left the other pan-Arab channels (especially 

Al-Arabiya) attempting to match it, once they 

had realised the seriousness of the situation. Al-

Jazeera’s Tunisian-born anchor (Mohammed 

Krichen) and star reporter (Lotfi Hajji) played a 

prominent role in spreading news of the 

unfolding drama. Krichen suggested one reason 

why the station outranked its competitors: “For 

long years, we didn’t have the possibility of 

sending any cameraman to Tunisia, but now we 

find ourselves all of a sudden with hundreds. It 

was the demonstrators themselves who were 

our key sources”. 

 

 



4 

 

Governments under pressure 

 
The events of Tunisia have highlighted a deep 

change in the Arab media scene. These were 

watched by millions of Arab internet users as 

well as TV viewers, and the initial scepticism 

shown by some activists vis-à-vis the 

usefulness of social networks seems to have 

been discarded. Arab systems and leaders have 

come to understand as well as fear the dangers 

that new communication technologies present 

to them, and begun to search for ways to limit 

them. These include economic measures to 

absorb the rising anger within their societies, 

and (as in Jordan and Egypt) some changes in 

personnel in government and party leaderships. 

 

In Jordan, the approaches have been combined. 

King Abdullah, even before he sacked the 

cabinet on 1 February 2011, had already visited 

the towns that were suffering most acutely from 

the country’s economic crisis and held meetings 

with representatives of trade unions and 

political forces that had organized protest rallies 

in the streets of Amman. 

 

Meanwhile, intelligence agencies have started 

in their own way to sound out the reactions of 

the public. In Syria, security officers have 

invited several intellectuals to “discuss” the 

Tunisian phenomenon and its repercussions on 

the society. 

 

These responses show that Arab governments 

are more than ever feeling the power of the 

internet and new communications technologies. 

It is very likely that the determination to avoid 

a “domino effect” from Tunisia could include 

further attempts to enforce control over the 

media, both traditional and new. 

 

 
 


